Isnin, 23 Julai 2012

Kan bisnes UTC ni, kerjaya yang senang?

1. Salam sejahtera untuk semua Unit Trust Consultant, Public Mutual Berhad, yang bersama di dalam ejensi ini, WinningWealth Consultant.

2. Saya selalu melihat ramai rakan-rakan kita yang baru mahu menceburi bidang perniagaan lain/pekerjaan lain, sehinggakan bidang perniagaan perkhidmatan kewangan yang sedang kita usahakan ini, kelihatan seperti tidak diuruskan dengan baik.

3. Secara faktanya, perkhidmatan kewangan (dan kita terangkum di dalamnya) merupakan salah satu agenda pembangunan negara. Ini disebut di dalam Bajet 2011 yang dibacakan oleh YAB @Najib Razak. Kemudian, ingat lagi dengan Dana Pencen Swasta yang pernah heboh dulu? Tahun 2012 adalah tahun perlaksanaan. Kalau kita orang berniaga, mesti kita akan nampak peluang perniaagaan di sini.

4. Selanjutnya. Suka saya nyatakan, kita selaku ahli perniagaan perlulah sentiasa membuat semakan dengan inventori/aset, wang masuk, wang keluar, sumber manusia, pelanggan dan paling penting; JUALAN. Kerana, tiada jualan, tiadalah bisnes.

5. Namun, kalau kita perhalusi perniagaan penjualan unit amanah ini, kita langsung tidak perlu membuat inventori aset seperti menjual pakaian mahupun perabot sebagai contoh. Kita juga tidak perlu melabur modal yang banyak untuk membeli peralatan pejabat dan juga menguruskan sumber manusia.

6. Pelaburan terbesar kita hanya satu sahaja, iaitu melaburkan masa, tenaga, dan duit terhadap mengumpul ilmu dan pengetahuan. Ertinya, memantapkan lagi pengetahuan kita terhadap hal-ehwal pengurusan kewangan. Kalaupun perlu membuat belian, hanyalah mencetak kad perniagaan baru, ataupun membeli borang-borang. Apalah sangat harga borang Pelaburan Tunai sebanyak dua puluh sen berbanding pulangan minima RM27.50 dari satu borang yang kita keluarkan. Ringkasnya, keutungan runcit sehingga 13650%!
Dari sini, saya nampak perniagaan kita ini low-cost saja sebenarnya.

Tak percaya? Lihat imej di atas ni. Pada tarikh ini, saya telah menghantar 5 set borang ke pejabat. Mereka ini adalah pelabur-pelabur yang menambah akaun pelaburan mereka. Masih muda-muda lagi mereka ini. Penghasilan saya pada waktu ini sahaja adalah sebanyak RM31,980. Ini serius, 7 Ogos depan, komisyen masuk.

7. Justeru, saya menyeru kita semua untuk bangkit, mantapkan pengetahuan dan beramanahlah dengan klien-klien kita. Sesungguhnya, saya menjemput tuan-tuan dan puan-puan sekalian ke dalam ejensi ini bukan lah untuk menjadi tukang tengok orang lain berjaya. Saya mahu kita semua sama-sama berjaya; berjaya di dunia sebagai jambatan ke akhirat.

Ditulis oleh thewinwealth dengan Tiada komen

0 komen:

 
Aktiviti Facebook