Ahad, 22 Julai 2012

Bagaimana membeli kereta tanpa tunai?


1. Mungkin kedengarannya agak pelik untuk membeli kereta tanpa tunai; percuma.

2. Bukan susah pun, hanya perlu tonton video ini dari mula sampai habis. Ideanya adalah menggunakan duit yang kita sanggup keluarkan untuk membayar kereta, ditangguhkan dahulu hingga kita cukup duit untuk membeli kereta secara tunai.

3. Di Malaysia, walaubagaimanapun. Mungkin agak kurang sesuai kerana price to earning di sini sangat lah mendukacitakan. Saya pernah berbual-bual dengan seorang rakan kelab kereta Proton Savvy yang berada di UK. ketika itu tahun 2008 dan saya masih bekerja di sebuah kilang elektronik EMS di Selatan Malaysia.

4. Rakan saya itu, seorang lepasan Universiti dan memeperolehi gaji sekitar GBP1900 sebulan manakala saya Jurutera dengan gaji RM2700 sebulan. Rakan saya itu membeli Proton Savvy yang berharga dalam GBP7000, manakala saya membelinya dengan harga RM40000. Inilah yang saya cuba maksudkan price to earning kita sangat mendukacitakan.

5. Tak mengapa, kita ketepikan dahulu soal praktikalitinya memebeli kereta secara tunai di Malaysia.

6. Yang penting, menanam budaya menyimpan sejak awal adalah sangat-sangat diperlukan bagi menjamin kemandirian kewangan kita. Simpan, dan laburkan lah di institusi yang memberikan pulangan yang baik. Sekiranya anda Muslim, pastikan ianya dana patuh shariah.

7. Sungguhpun demikian, ada seorang perunding top di Syarikat ini, memang pernah membeli sebuah BMW yang baru, secara tunai. Itu okey lagi. Yang mantapnya, wanita itu membeli tunai, hanya menggunakan duit dividen pelaburannya semata-mata. Bayangkan modal pelaburannya pula? Fuh!

Ditulis oleh Faizul Amin dengan Tiada komen

0 komen:

 
Aktiviti Facebook